AVA flygning
Flygplanet
Tävlingar
Uppvisningar
Komma igång

 


Välkommen till AVA flygningens underbara värld
Nu är allting upp och ner!!


Om mig !

Hej och välkommen till min hemsida, jag kallas för Malle, och som ni förmodligen redan lagt märke till så flyger jag Aerobatics flygning,



Det gör jag med en kärra som är byggd enbart för ett enda syfte, att flyga aerobatics med !
en Technoavia SP-95 !

Technoavian är byggd 1995 och är en mycket rolig kärra för ändamålet, den klarar det som jag klarar av både vad gäller i manövrer och fysiskt för min del,
Technovian är gjord för Ava flygning samtidigt som det går att ferryflyga bekvämt om man vill, lite krigsflygplanskänsla är det att flyga.

Hur kommer det sig då att jag blev intresserad av ava flygning då ?
jo jag och min flickvän Helené vi var på mc träff uppe i Borlänge år 1999 och firade midsommar,
av en slump så hörde jag att där var en person där som flög "loopingar och sånt" och eftersom det är sådant man alltid har velat prova på så bokade vi tid med honom tills på lördagen, sagt och gjort, vi åker ut till Romme flygplats, flygturen skedde i en Citabria,
som visade sig vara ett utmärkt ava flygplan, en mycket duktig pilot vet jag nu i efterhand,
visste det inte då men det var avancerade manövrer som flögs,
(tråkigt nog så har jag glömt pilotens namn, den flygturen gjorde en omtumlad), det blev verkligen en resa jag aldrig kommer att glömma, samtidigt som den blev avgörande för vad jag ville göra efter det, sen den dagen så är jag fast i avance flygningen.


Ja så här är vi nu några år senare i full gång med att flyga Aerobatics flygning, det är precis lika kul nu som det var då, om inte ännu mer för att man har bättre kontroll på det nu, vilket såklart gör det hela mycket roligare, ja jag skrev bättre kontroll, inte full kontroll, det verkar som att det är omöjligt att få, när man tror att nu kan man denna manövern så räcker det att man lägger till ex en roll i mitten, så blir det inte alls som man velat med den manövern, aerobatics flygning består av ett oändligt lärorikt tränande, och ja alla manövrer som kan göras i positiva G kan även göras i negativa, vilket gör att det ännu mer intressant.

Annars flygmässigt så blir det mycket att fälla fallskärmshoppare från Cessna 205 på Halmstads fallskärmsklubb, www.hfsk.se en mycket trevlig hoppklubb, mycket tandemhoppning sker det där, alltid roligt med dom nervösa paxarna som vankar av och an men sen väl nere så är dom mycket glada och vill oftast göra om det igen, kul !
Att flyga fallskärmshoppare passar mig bra då jag själv också hoppar, det underlättar alltid att känna till rutinerna hos hopparna, jag har avverkat ca: 400 hopp,
kan klart rekommendera ett tandemhopp om man inte provat det.

Resemässigt så flyger jag en Archer II 181:a från 1989 som är hyfsat billig att flyga, inte så mycket fartprestanda men det är en trevlig liten maskin som går som en klocka.

Hoppas att ni får ut något av hemsidan, vill ni så är ni välkomna att skriva en kommentar i gästboken !

Malle.

Ny liten IFR maskin införskaffad PA-28 140

Beauty and the "BEAST"(numera uppbrunnen)

Resemaskinen PA-28 Archer II IFR godkänd (numera såld).

 

Pre departure på EKCH

 

Jag på väg till Bornholm.

AVA flygning

 

Fallskärmsfällnings flygning !

Cherokee 140 (numera såld)

AVA flygning

 

Cherokeen från insidan

AVA flygning

 

Hoppflygning i Halmstad från 205:a(numera såld)

AVA flygning

 

Ballonghoppning i Skåne.

 

Jag och Eddie på ESTA.




 




©2008 avaflygning.se     Allt om AVA flygning