AVA flygning
Flygplanet
Tävlingar
Uppvisningar
Komma igång

 


Välkommen till AVA flygningens underbara värld
Nu är allting upp och ner!!


 

Nyförvärv

En Robin 2160D har införskaffats för mängd aerobaticsträning, godkänd för +6 och -3 G en maskin som räcker för att köra grund ava samt resemaskin, Lycoming 0-320 på 160 hk gör inte den till någon speedmachine men istället har man en rolig maskin till en vettig peng.

Yak-55

Kärran som flygs i dagsläget är en Yak-55 helsymmetrisk mittenvingad metal/duk maskin som är godkänd för +9 -7 G med en 400 hk M14-P motor, propeller MTV-9 260 diameter.

Technoavia SP-95 !

Technoavia SP-95 med 360 hk MP-14P 9 cylindrig sjärnmotor på 10,2 L, 3 bladig MTV-3 250 luftskruv, rollprestanda 355°/sec, VNE 445 kmh, Vs 125 kmh, MTOM 1063 kg, TOD 70 met, det är verkligen en härlig kärra att flyga, kräver dock en del inflygningstimmar för att den ska sitta i ryggen ordentigt under manöverna, västersnurrande prop men det vänjer man sig snabbt vid.

SP-95 är ett högprestanda Aerobatic monoplan konstruerat och byggt av Technoavia i Ryssland. Det är ett flygplan som kan omvandlas till två sitsigt för utbildning och tävlas med i den ensitsiga konfigureringen ända upp till unlimited klassen.
De främsta design målen var hög rollhastighet och hållfasthet. Användningen av metall som en primär struktur möjliggör en hög grad av styrka och en konstruktion som lätt kan kontrolleras och underhållas.
Flygplanet har en hel vinge designad med ett enda mål, att vara "fail-safe" konceptet gör att möjligheten till att strukturella fel uppstår i stort sett har eliminerats. Som ett exempel, vingen sitter infäst på flygkroppen vid 4 fästpunkter, skulle någon av de skadas klarar flygplanet fortfarande sina 12+10- g gränser.

Saxat ur Hemsida:

The aircraft is a joy to fly with high performance fighter like performance, no adverse handling characteristics and excellent visibility. It has a locking tailwheel and Cleveland brakes, making ground handling docile and predictable.
Det stämmer till 100%, men det är som dom flesta sporrar svårt att se banan vid landning denna kärran är inget undantag kanske tom sämre sikt än de flesta, men det vägs upp av att när den väl "satt sig" så är den på backen.

Sikten är bra både för pax och pilot vilket underlättar mycket när man ska leta efter boxkanterna som har en förmåga att vara "borta" när man tävlar, spännvid 8.1 m 11.54 m2 vingyta, 2.3 m2 total horisontal sjärtyta inkl höjdroder och 1.34 m2 total vertikal yta
inkl 0.94 m2 roderyta, ok vid låga farter.

Tvåsitsig med gott om plats för bägge, otroligt med ett flygplan med denna kapaciteten. Vilket gör flygplanet till en mycket bra tränings plattform för tävlingsträning.

Resurser att sitta fastspänd saknas inte, och det behövs ! den ska klara av att hålla en vikt som motsvarar ca:900 kg.

Skybolt !

Här kommer info om Steen Skybolt,
tillägas kan att det är verkligen en mycket härlig maskin att flyga, lite trixig att landa men det får man på köpet med korta sporrhjuls maskiner utan sikt framåt, mycket trampande med benen blir det !

1. General Description

The “Skybolt” was designed by LaMar Steen of Denver Colorado as a fully aerobatic
two place Bi Plane. The prototype was completed in one year
by minority students at Manual Arts High School in Denver Colorado where
Mr. Steen was the instructor. No destructive test were performed on the prototype however conservative calculations by a professional stress engineer indicate a Plus 9 and Minus 8 G load factor at a gross weight of 1650 lbs.
The airframe exceeds the aerobatic minimums of plus 6 and minus 3 G’s at a
gross weight of 2000lbs. The prototype has been flown to over 200 MPH with plus 8
and minus 5 G applied in a gradual fashion.

N64EB was put togheter by Mr Edwin Banks USA in 1997.
Aircraft is normaly flown from rear cockpit
Both the rear and the front cockpits is equipped with Hooker 5 point harnesses.
Paint is PPG concept urethane, White with red blue and gold scallops.
Canopy is installed for the rear cockpit and a removebul visor for front cockpit.
Wheel pants in matching colour. Removebul coushins for parachute fitting.
Luggage area behind head rest in rear cockpit.


2. Specifications

Engine: Lycoming IO540A 250 HP/2575 RPM S/N RL-1468-40
Propeller: Hoffman 3 blade Constant speed S/N HO-V123K
Wing Span Upper 24 FT
Wing Span Lower 23 FT
Length 19 FT
Height 7 FT
Landing gear Spring steel.
Fuselage Metal/fibre
Empty Weight 1291 Lbs (586 kg) 1307 Lbs (593 kg) w/oil
Gross Weight 2000 Lbs ( 907 kg)
Useful Load 707 Lbs (321 kg)
Main wheels wheels Cleveland 6.00 x 6
Tail wheel ass Scott wheel 2.80 x 2.50-4
Brakes Disc brakes Cleveland

Rigging Data:

Wing Incidence Upper +1.5 °
Lower +1.5 °
Horiz Stab Incidence +1.0° to 2.5° Ground Adjustable
Dihedral, Upper 0.0°
Lower +1.5°
Vertical Stab Incidence 0.0° to centerline
Engine 0.0°
Thrust Line 6” below top Longeron


3. Systems

3.1 Fuel System:

The fuel system consists of a 30 gal (113 lit) main tank which is located aft of the
firewall and forward of the front cockpit. The fuel gauge consists of one
sight tube mounted on the left/rear of the tank with markings
calibrated for E- ¼- ½- ¾- F of tank capacity,
And 1 wing tank wich consists of 9 gal (34 lit) without fuel gage. Fuel drainers is located on fuselage bottom left/front. Front drain/main tank rear drain/wing tank.
Fuel flows from the bottom of the tanks via a distrubuter marked 1, off and 2, putting the lever at the marking 1 distributes fuel from the main tank, 2 distibutes the fuel from the wing tank, and off turns off the fuel to the engine.
Left side of the distributer holds a primer handle, the primer handle is to be used during cold starts and during emergency operations, pumping the primer handle will give a reading on the fuel pressure gage mounted in the rear cockpit.

3.2 Hydraulic Brake System:

Toe brakes are installed in the rear and front cockpits. They may be
used to assist in ground handling and keeping the airplane straight on the
landing rollout. Since the Skybolt has a significant amount of static weight
on the tail wheel, a considerable amount of breaking force may be applied
without fear of nosing over. Each brake is self contained and is fed
through a reservoir on right/left rear toe brake/rudder pedal. The front
brakes are activated by use of a slave rod connected from the rear pedals to the front pedals.
Bleeding is accomplished from the wheel cylinder with
excess air being expelled from each reservoir. The cap must be removed
from the reservoir when bleeding. A very small air vent in the cap will
allow contraction and expansion of brake fluid. Flight test have shown no
seepage during inverted flight.

3.3 Inverted Fuel and Oil System:

Aerobatic and inverted flying is accomplished in the fuel system through
a Bendix fuel injection system. Oil system have full flow oil filter and oil cooler.
flow is provided during aerobatic maneuvers by a
Christan Inverted Oil System which allows unlimited aerobatic maneuvers
while maintaining oil pressure. A small (usually 1 PT or Less) amount of
oil is lost overboard after each period of aerobatics and/or inverted flight
via the oil breather tube which exits the aircraft just below the tail wheel
spring. A dribble valve is provided in the induction system to prevent fuel
accumulation in the intake which minimizes the possibility of an induction
fire after shutdown as the injector lines percolate fuel.


3.4 The Electrical System:

Consists of a 25 ampere sealed lead acid battery, adjustable regulator,
12 volt 60 ampere alternator and a master solenoid and master switch and a magneto/starter
switch marked, Off,R,L,Both and Start.
Master switch, magneto/starter and circuit breakers are all located in the rear cockpit.
Aux power plug loctated outside/left on fuselage. master switch and circuit breaker
For that is inside/left in rear cockpit


4. Instrumentation and Avionics

The aircraft is intended for day VFR operations. A comprehensive set of VFR
instrumentation has been provided with basic flight instruments in the front
cockpit and complete instrumentation in the rear (solo) cockpit.
The flight instrument heading and horizon gauges is vaccum driven


4.1 Engine Management

Manifold pressure gauge
Tachometer
Oil pressure
Oil temperature
Fuel Pressure gauge 3 in 1
Suction gauge
Cylinder Head Temperature
Exhaust gas Temperature for all 6 cylinders gauge 2 in 1
Ampere meter
Volt meter gauge 2 in 1

4.2 Flight Management

Air speed indicator
Altimeter
G-meter
Heading select indicator
Attitude horizon indicator
Vertical speed indicator
Slip/skid ball (normal flight)
Compass (front cockpit)


4.3 Avionics

KY 97 A Com PTT button on stick front and rear.
P.S. Engineering Intercom (two place)
KT 73 Transponder with Mode C

 




 



 


©2008 avaflygning.se     Allt om AVA flygning